حساسیت‌های تازه کشف شده به سلیاک و گلوتن

اگر شما هم به حساسیت خودتان به سلیاک و گلوتن تازه پی بردید و باید به رژیمی خالی از گلوتن و سلیاک عادت کنید، راحت‌ترین و سالم‌ترین راهش این است که با غذاهای تازه و بدون گلوتن شروع کنید. اگر بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شده است، استفاده از این نوع غذاها باعث می‌شود […]

اگر شما هم به حساسیت خودتان به سلیاک و گلوتن تازه پی بردید و باید به رژیمی خالی از گلوتن و سلیاک عادت کنید، راحت‌ترین و سالم‌ترین راهش این است که با غذاهای تازه و بدون گلوتن شروع کنید. اگر بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شده است، استفاده از این نوع غذاها باعث می‌شود که بیماری شما بهبود پیدا کرده و ویتامین‌ها و املاحی که قبلا جذب نمی‌کردید را الان جذب کنید. این نوع رژیم غذایی هم برای افرادی که بیماری سلیاک دارند و هم برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مفید بوده و باعث از بین رفتن علائم بیماری و بهبود وضعیت سلامتشان خواهد شد. در مراحل اول با گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، تخم مرغ، برنج، حبوبات و انواع مغزها شروع کنید. هیچ کدام از این مواد غذایی دارای گندم و جو نیستند و همچنین برای تشخیص بدون گلوتن بودن مواد غذایی، نیازی به تخصص مواد غذایی ندارید! موادی مانند گندم و جو در رژیم‌های خالی از گلوتن هیچ موقع جای نمی‌گیرند مگر اینکه به طرز خاصی بدون گلوتن تهیه شده باشند. برخی از افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند ممکن است تحمل لاکتوز را نداشته باشند و مواد لبنیاتی مصرف شده را پس بدهند اما بعد از مدتی به راحتی می‌توانند از انواع شیر، پنیر و ماست استفاده کنند. پس اگر به گلوتن حساسیت دارید بهتر است هر چه سریع‌تر لبنیات بدون گلوتن را در برنامه غذایی خودتان جا بدهید. در آینده به بخش دستورالعمل‌های آشپزی وبلاگ سلینو کاله سر بزنید تا با نحوه تهیه لبنیات بدون گلوتن در منزل آشنا شوید.

در سوپرمارکت چه نکاتی باید یادمان باشد؟

اول از همه به بسیاری از مواد غذایی که برچسب “بدون گلوتن” یا “گلوتن فری” دارند می‌توانید اطمینان کنید، مخصوصا اگر این برچسب توسط سازمانی معتبر تایید شده باشد. با این که این مواد غذایی خودشان فرآوری شده‌اند اما همین که به این راحتی در دسترس هستند باعث می‌شوند بتوانید مواد غذایی بسیار متنوعی مانند نان، گوشت، ماکارانی، حبوبات، بسیکوئیت و مواد بیشتری را در برنامه غذایی تان جا بدهید. زمانی که برچسب “بدون گلوتن” را دیدید متوجه می‌شوید که دیگر هیچ نوع گندم یا جویی در این ماده غذایی استفاده نشده است. و این یعنی شما فقط باید روی برچسب مواد غذایی را بخوانید که البته این هم بعد از مدتی که با بسیاری از مواد غذایی و ترکیبات آشنا شدید، کار آسانی خواهد بود. خبر خوب هم این است که بعضی از کیک‌ها و پیتزاها هم بصورت بدون گلوتن وجود دارند اما یادتان باشد که اینکه این مواد غذایی بدون گلوتن هستند به این معنی نیست که برای سلامت شما هیچ ضرری ندارند! پس در مصرف این مواد زیاده روی نکنید! بعضی از فروشگاه‌های غذایی، اجناس بدون گلوتن خودشان را در یک بخش مخصوص طبقه بندی می‌کنند ولی سایر فروشگاه‌ها آن‌ها را بین بقیه اجناس می‌گذارند. به نظر ما اگر یه دقیقه وقت گذاشته و از مسئول روابط مشتری سوال بپرسید، هیچ ضرری نکرده‌اید! حتی ممکن است بعضی از فروشگاه‌ها این اطلاعات را در وبسایت خودشان به اشتراک بگذارند.

در آشپزخانه چه نکاتی باید یادمان باشد؟

البته خرید کردن فقط مقدمه آشپزی است! قبل از اینکه شروع به آشپزی کنید باید حواستان به ترکیبات داخل آشپزخانه‌تان هم باشد! بعضی از افراد ترجیح‌ می‌دهند که مواد گلوتن‌دار را از مواد بدون گلوتن جدا کرده و در محلی جداگانه نگه داری کنند اما بعضی‌ها هم همه این مواد را یک جا نگه می‌دارند. در هر صورت این یک تصمیم شخصی است. چیزی که مهم است این است که حتما اطمینان حاصل کنید که ترکیبات و مواد گلوتن دار (حتی یک تکه از آن‌ها) با مواد بدون گلوتنی که تهیه کرده‌اید ترکیب نشوند. مثلا تستر یا هر شیشه‌ای که قبلا در آن مواد گلوتن دار داشته‌اید به احتمال زیاد آلوده به گلوتن است. بعضی از افراد برای آماده کردن نان تست بدون گلوتن، ترجیح می‌دهند که تستر جداگانه‌ای تهیه کنند. اما اگر شرایط خرید چنین چیزی را ندارید می‌توانید با تمیز کردن خیلی دقیق تستر خودتان، خیالتان را راحت کنید. در مورد شیشه‌ها هم همین صدق می‌کند: یا باید شیشه‌های جدیدی خریداری کنید و یا اصلا نباید یک چاقو یا قاشق را دو بار در شیشه بزنید.

اگر خیلی بخواهید در این قضیه دقیق عمل کنید، باید به موارد زیادی توجه کنید: مثلا بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که ابزار پخت و پزشان (مثل کفگیر یا قابلمه و ماهیتابه) را نیز تعویض کنند. یا مثلا به تخته‌های چوبی یا پلاستیکی که قبلا رویشان مواد غذایی خرد کرده‌اید نیز توجه داشته باشید. بعد از این که آشپزخانه‌تان را هم بدون گلوتن کردید می‌توانید از آردها و سایر پودرهای آشپزی که به صورت بدون گلوتن یافت می‌شوند استفاده کنید. همچنین در حین تهیه غذا، می‌توانید دستور پخت‌های غذاهای بدون گلوتن را به راحتی از بسیاری از کتاب‌های آشپزی و وبسایت‌های اینترنتی به دست بیاورید. بسیاری از شرکت‌هایی که محصولات بدون گلوتن تولید می‌کنند، دستور پخت‌های بدون گلوتن هم در وبسایت خودشان به اشتراک می‌گذارند و همچنین تعداد بسیار زیادی از بلاگ نویس‌ها هم دستور پخت‌های جذاب و خوشمزه بدون گلوتن در اختیار مردم قرار می‌دهند. حتی ممکن است که بعضی از غذاهایی که در این مدت تهیه می‌کرده‌اید بدون گلوتن بوده باشند و یا با اعمال تغییرات حزئی، بدون گلوتن شوند. مثلا اگر یکی از غذاهای شما با سس سویا نیاز داشته باشد (که دارای گندم است) با راحتی می‌توانید از سس سویای بدون گلوتن استفاده کنید.

سخن نهایی!

هر کار جدیدی را که شروع کنید قطعا با چالش‌های جدیدی روبرو خواهید شد. اما نگران نباشید چون عادت کردن به زندگی و رژیم غذایی بدون گلوتن بعد از یک زمان کوتاه خیلی راحت است! اول کارتان را با موارد آسان‌تر شروع کنید. کمی به خودتان زمان بدهید تا در این هم اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورید و هم دانش و اطلاعات بیشتری در زمینه ترکیبات غذایی کسب کنید. همچنین اگر به خوبی با این برنامه غذایی پیش بروید از بهبود سلامتی که در وجودتان مشاهده خواهید کرد بی‌نهایت راضی خواهید بود و این خودش انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهد بود. پس اگر شما هم به حساسیت خودتان به گلوتن به تازگی پی برده‌اید و یا بیماری سلیاک در شما تازه شناسایی شده است، اصلا نیازی به نگرانی نیست چون تصمیم درستی که افراد قبل از شما گرفته‌اند را گرفته‌اید: دیگر از مصرف گلوتن دست برداشته‌اید! مطمئن باشید که این بهترین تصمیم است و بهترین نتیجه را از آن خواهید گرفت. منبع: https://www.glutenfreeliving.com/gluten-free/newly-diagnosed/newly-diagnosed/