۹ چیزی که قبل از شروع رژیم غذایی بدون گلوتن باید بدانید

آیا شما در آستانه‌ی شروع رژیم غذایی بدون گلوتن هستید؟ قبل از هر چیز به شما تبریک می‌گویم زیرا قدم به‌جا و درستی در جهت بهبود سلامت خود برداشته‌اید. اصولا رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن چندان هم سخت نیست زیرا مواد غذایی بیشماری هستند که می‌توانید آنها را جایگزین کنید. برای اینکه بدانید چه چیزهایی […]

آیا شما در آستانه‌ی شروع رژیم غذایی بدون گلوتن هستید؟ قبل از هر چیز به شما تبریک می‌گویم زیرا قدم به‌جا و درستی در جهت بهبود سلامت خود برداشته‌اید. اصولا رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن چندان هم سخت نیست زیرا مواد غذایی بیشماری هستند که می‌توانید آنها را جایگزین کنید. برای اینکه بدانید چه چیزهایی بخورید و چگونه رژیم را آغاز کنید مطلب رژیم غذایی بدون گلوتن را بخوانید. اما قبل از شروع رژیم غذایی بدون گلوتن، چندین نکته هست که باید به آنها دقت کنید و بعد شروع کنید. پس با ما در این مقاله همراه باشید و این نکات را حتما لحاظ کنید.

 بعضی از مردم باید گلوتن را کنار بگذارند، اما بعضی نیز دوست دارند کنار بگذارند. اما برای اکثر افراد الزامی نیست.

تقریبا ۱ درصد افراد از بیماری ژنتیکی سلیاک رنج می‌برند. همان بیماری اذیت‌کننده که با خوردن گلوتن علائم خود را نشان می‌دهد و به روده کوچک آسیب می‌رساند. تازه ۴ درصد از افراد هم به تشخیص پزشک آلرژی به گلوتن دارند. این افراد نسبت به گندم و گلوتن گندم واکنش نشان می‌دهند و این واکنش بستگی به فرد دارد. می‌تواند در دستگاه گوارش، پوست و دستگاه تنفسی اتفاق بیفتد. گروه بزرگتری از آدمها هم بیماری‌ای به اسم حساسیت غیر سلیاکی به گلوتن دارند. این بیماری علائمش خیلی شبیه به سلیاک هست و عموما متخصص‌ها به سختی این بیماری را تشخیص می‌دهند و کمی ناشناخته است. یکی از متخصصین بنیاد ملی سلیاک در آمریکا به نام دکتر کرو می‌گوید: “ما دقیقا نمی‌دانیم چطور این بیماری به وجود می‌آید و پیشروی می‌کند.” با توجه به آمار بنیاد ملی سلیاک، ۱۸ ملیون آمریکایی حساسیت غیرسلیاکی به گلوتن دارند. اما دسته‌ای از آدمها هم هستند که بدون اینکه هیچکدوم از این علائم را داشته باشند تصمیم می‌گیرند برای دلایلی که مربوط به سلامتی می‌شود گلوتن را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند. دکتر کرو می‌گوید: “این یک دغدغه‌ی جدید است که ما می‌دانیم گلوتن به صورت کلی برای سلامتی چندان خوب نیست.” او در ادامه می‌گوید که این موضوع مربوط به تغییر اساسی در زندگی انسان است. تصور کنید که اجداد ما در واقع شکارچیانی بوده‌اند که کم کم به کشاورزی روی آورده‌اند و همزمان با این تغییر دریافت نشاسته از خوراکی‌ها خیلی بیشتر شده و این تغییر غیرطبیعی است اما او می‌گوید خذف کردن گلوتن از رژیم به معنی این نیست که در سلامتی تمام و کمال هستیم.

اگر فکر می‌کنید سلیاک دارید، قبل از هر چیز با پزشکتان مشورت کنید.

قبل از شروع درمان و شروع سرخود رژیم غذایی بدون گلوتن حتما باید با پزشک مشورت کنید. اگر علائم سلیاک سراغتان آمده اصلا درنگ نکنید. کم‌خونی، کمبود آهن، دل درد یا سابقه خانوادگی سلیاک باید شما را نسبت به این بیماری حساس کند و اگر این علائم را تجربه می‌کنید یک وقت از پزشک بگیرید. علائم بیماری سلیاک را در این مقاله به طور مفصل بخوانید.

ممکن است دوستان و خانواده به رژیم شما ایراد بگیرند.

خودتان را برای چنین واکنش‌هایی آماده کنید. ممکن است اصلا برای اطرافیان شما چنین چیزی قابل درک نباشد. در نتیجه احتمالا سوال‌پیچ می‌شوید و به احتمال زیادی مهمانی‌هایی خواهید رفت که چیزی برای خوردن که مناسب شما باشد نیست، اما نگران نباشید. به هرحال شما دارید قدمی برای سلامتی برمی دارید. پس قدم‌ها را محکم بردارید.

لازم نیست همه‌ی مواد غذایی حاوی نشاسته را از رژیم غذایی حذف کنید.

هر گردی گردو نیست! این یعنی هر ماده‌ای از خانواده نشاسته لزوما گلوتن ندارد. خوشحال باشید چون شما حق انتخاب‌های زیادی در محصولات بدون گلوتن دارید. مثلا برنج و ذرت به طور طبیعی گلوتن ندارند و سلینو کاله هم انواع محصولات بدون گلوتن را به شما عرضه می‌کند تا با خیال راحت از خوردن آنها لذت ببرید.

شما با گرفتن رژیم بدون گلوتن لزوما لاغر نمی‌شوید.

اینکه لاغر شوید یا نه برمی‌گردد به نوع رژیم‌تان. اگر مواد غذایی گلوتن‌دار را با مواد حاوی فیبر جایگزین کنید دریافتی کالری کم می‌شود و احتمالا لاغر می‌شوید اما اگر به جای گلوتن چربی و قند رژیم را بیشتر کنید کالری دریافتی از قبل بیشتر می‌شود. بعضی از افرادی که سلیاک دارند بعد از رژیم بدون گلوتن اضافه وزن پیدا می‌کنند. چون موقعی که گلوتن می‌خوردند به دلیل سوء‌جذبی که در روده کوچک اتفاق می‌افتاد، مواد غذایی جذب نمی‌شد و آنها شاید ۳۰۰۰ کالری در روز می‌خوردند بدون اینکه کاملا جذب شود، اما بعد از رژیم بدون گلوتن و بهبودی علایم، همه‌ی ۳۰۰۰ کالری جذب می‌شود و باعث می‌شود چاق بشوند.

مراقب گلوتن پنهان باشید!

مراقب باشید که گلوتن پنهان از دستتان در نرود. بعضی سس‌ها و برگرهای گیاهی ممکن است گلوتن داشته باشند. ضمنا هر دارویی مصرف می‌کنید با دقت محتویات داخلش را بخوانید و چک کنید که گلوتن نداشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم زیر نظر یک متخصص تغذیه رژیم بگیرید.

دکتر کرو می‌گوید بهتر است این رژیم را زیر نظر یک متخصص تغذیه شروع کنید که سلیاک را هم به خوبی می‌شناسد. این متخصص می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. او دانش این را دارد که همه مواد غذایی لازم را در رژیم شما بگنجاند. اکثرا ما فیبر دریافتی در طول روز را از موادی می‌گیریم که گلوتن هم دارند. پس حذف گلوتن باعث می‌شود مقدار قابل توجهی فیبر هم از رژیم غذایی شما حذف شود. اما اگر رژیم خود را با متخصص تغذیه پیش ببرید او از اینکه شما همه مواد لازم را دریافت می‌کنید اطمینان حاصل می‌کند.

شما هنوز هم می‌توانید به رستوران‌های موردعلاقه بروید!

این روزها رستوران‌های زیادی سعی می‌کنند خودشان را با انواع و اقسام رژیم‌ها وفق بدهند. اما در حالتی که رستوران شما جز این رستوران‌ها نیست باز هم می‌توانید به آنجا بروید و از غذاهایی استفاده کنید که به صورت طبیعی گلوتن ندارند.

مشکلات پوستی‌تان برطرف خواهد شد.

اگر قبل از شروع رژیم مشکلات پوستی داشتید به احتمال زیادی این مشکلات مربوط به گلوتن گندم هستند و با شروع رژیم از بین خواهند رفت. همچنین به گفته دکتر کرو بعضی علائم بی ربط به گلوتن گندم مثل اگزما هم با حذف گلوتن می‌توانند بهتر شوند. اما هنوز پژوهش‌ها به نتیجه دقیقی نرسیدند که این مسئله مربوط به گلوتن گندم است یا گندم به صورت عمومی یا دلایل دیگر.